Ďalšie kolo workshopov na témy „Eurovoľby a ich význam“ sa uskutočnilo 3.6.2024 na strednej odbornej škole hotelových služieb a obchodu Zvolen. V priebehu dňa sa uskutočnili tri workshopy v čase od 8:35 do 11:15. Mala som na workshopoch žiakov štvrtých a tretích tried, čiže študenti vo veku od 17 do 20 rokov. Obávala som sa, že na škole s takýmto zameraním budem mať prevažne len dievčatá, ale ukázalo sa, že opak je pravdou a môj stereotyp bol vyvrátený, keďže som mala na workshopoch pomerne veľa chlapcov. Workshopy sa uskutočnili v takzvanej „zasadacej miestnosti“, ktorá bola vybavená televízorom aj premietacou tabuľou. Po technickej stránke všetko fungovalo perfektne, sedenie sme si museli trochu upraviť aby sme boli zoči-voči ale študenti boli veľmi ochotní a pomohli mi s tým aj bez opýtania.
Samozrejme začiatkom každého workshopu bol energizer, ktorý sa veľmi osvedčil vo workshopoch predtým – „Ruky, nohy za tím“. Vždy prinesie veľa úsmevov a šokov, ale zároveň vyzdvihne kreativitu študentov a ich prácu v skupine, čo je vždy dobrý začiatok. Spolupracujú často aj žiaci, ktorí sa inak medzi sebou nerozprávajú a už viacero dozorujúcich učiteľov mi povedalo, že sa im to veľmi pozdávalo a neočakávali, že študenti budú ochotní v náhodných skupinách spolupracovať. Našou hlavnou aktivitou bolo predstavenie projektov Európskej únie spojených s mládežou a študentmi. Boli rozdelení do skupín, tiež zaujímavým spôsobom = nájdi svoju skupinu pomocou zvuku aký vydáva tvoje zvieratko. Každá skupina mala zadanú tému a následne mali 10-15 minút (podľa potreby) počas ktorých mali pomocou dostupných informácií – mobil, internet, vlastné vedomosti/skúsenosti – zozbierať, čo najviac dôležitých faktov pomocou ktorých predstavia tento projekt svojím spolužiakom. Táto aktivita zapojila vždy aj dozorujúcich, ktorí sa snažili pomôcť. Po odprezentovaní projektov sme prešli na teoretickú časť, ktorá bola v prevedení prezentácie s interaktívnymi otázkami, ktoré prepojili projekty ako také aj s Eurovoľbami. Po tejto prezentácii sme si dali otvorenejšiu diskusiu, kde mohli prejaviť svoje subjektívne názory a záujmy, čo sa veľmi osvedčilo a na počudovanie sa študenti dosť otvorili.
Zhodnotila by som to celé veľmi pozitívne, veľmi inteligentní žiaci. Musím sa priznať, že som sa obávala stereotypov, keďže sa hovorí „Na odborné školy chodia žiaci, ktorí sa nevyznajú.“ ale opak bol pravdou. Bolo tam veľa študentov, ktorí sa zapájali aktívne a tí, ktorí vedomosti nemali, mi sami povedali, že by ich aj chceli, ale nikto im ich nevie dať. Doma sa vraj o takých veciach nerozprávajú a takúto prednášku majú prvý krát v živote. Veľmi sa im to páčilo a odchádzali so slovami „Mohli by ste sem chodiť častejšie hovoriť o takýchto dôležitých veciach.“ Veľmi ma to potešilo.